- Welkom en introductie
- Onze basistools toegelicht
- Cyclisch en systematisch werken aan kwaliteit op school vanuit de flow van het schooljaar
-
Cyclisch en systematisch werken aan kwaliteit op school vanuit specifieke thema's
-
Casus bao - PDCA-cyclus bij het reflecteren over wat en hoe rapporteren
-
Casus so - inleiding reflectie-instrumenten bij de keuzes gemaakt naar aanleiding van de modernisering van het secundair onderwijs
-
Casus so - Reflectie-instrument: Evalueren van de keuzes gemaakt naar aanleiding van de modernisering eerste graad
-
Casus so - PDCA-cyclus bij het wegwerken van werkpunten na een doorlichting door een vakgroep
-
Casus bao + so - professionaliseringsnoden van leraren/school in kaart brengen
-
De impact van professionaliseringsbeleid
-
- Bronnen
Inspireren, Mobiliseren, Waarderen en Reflecteren (IMWR)
Het IMWR-model is bruikbaar voor leidinggevenden om het leerproces van de organisatie te ondersteunen. Leidinggeven gebeurt niet enkel door de directeur, maar kan - als je sterker wordt in kwaliteitsontwikkeling - door iedereen opgenomen worden. Deze cirkel is bedacht door het Instituut Nederlandse Kwaliteit (INK) ter aanvulling op de PDCA-cyclus. PDCA is eerder rationeel getint en wordt vaak vertaald naar de systeemaspecten van de organisatie. Om een organisatie goed te laten functioneren is de menselijke kant evenzeer van belang. De IMWR-cirkel geeft invulling aan deze menselijke dimensie.
De IMWR-cirkel doet de PDCA-cyclus draaien. Het INK spreekt van een cirkel en niet van een cyclus, om geen volgtijdelijkheid van de vier elementen te suggereren. De cirkel draait als het ware om de PDCA-cyclus heen. De IMWR-cirkel bestaat uit vier werkwoorden.
Inspireren
Leidinggevenden prikkelen de geesten van medewerkers, zodat die mogelijkheden ontdekken tot verbeteren en vernieuwen. Ze creëren een gevoel van betrokkenheid en uitdaging. Ze enthousiasmeren op zo een manier dat men kan overgaan tot plannen.
Mobiliseren
Leidinggevenden wenden de kwaliteiten en capaciteiten van de medewerkers aan om de doelen van de organisatie te realiseren.
Waarderen
Leidinggevenden gaan in overleg tijdens de uitvoering van het werk. Ze leggen de nadruk op wat goed loopt. Ze erkennen gepleegde inspanningen van medewerkers.
Reflecteren
Leidinggevenden reflecteren samen met de medewerkers op de resultaten en op de manier waarop die behaald zijn. Ze bespreken samen waar het goed gaat, waar de zorgen zitten, wat mogelijk of moeilijk zal worden.
In zijn boek “Werken aan kwaliteit op school” voegt Gilbert Deketelaere nog twee werkwoorden toe: stimuleren en faciliteren. Leidinggevenden stimuleren medewerkers om de juiste dingen goed te doen. Ze faciliteren kwaliteitszorg. Dat wil zeggen dat ze gewenst gedrag mogelijk en makkelijk maken, door bijvoorbeeld kant-en-klare documenten voor zelfevaluatie ter beschikking te stellen.
Weergaven | |
---|---|
27 | Totaal # weergaven |
27 | Leden weergaven |
0 | Openbare weergaven |
Acties | |
---|---|
0 | Vind-ik-leuks |
0 | Vind-ik-niet-leuks |
0 | Opmerkingen |
Delen via e-mail
Alstublieft in te loggen om dit te delen webpage via e-mail.