- Welkom en introductie
- Onze basistools toegelicht
- Cyclisch en systematisch werken aan kwaliteit op school vanuit de flow van het schooljaar
-
Cyclisch en systematisch werken aan kwaliteit op school vanuit specifieke thema's
-
Casus bao - PDCA-cyclus bij het reflecteren over wat en hoe rapporteren
-
Casus so - inleiding reflectie-instrumenten bij de keuzes gemaakt naar aanleiding van de modernisering van het secundair onderwijs
-
Casus so - Reflectie-instrument: Evalueren van de keuzes gemaakt naar aanleiding van de modernisering eerste graad
-
Casus so - PDCA-cyclus bij het wegwerken van werkpunten na een doorlichting door een vakgroep
-
Casus bao + so - professionaliseringsnoden van leraren/school in kaart brengen
-
De impact van professionaliseringsbeleid
-
- Bronnen
Casus so - rapporteren in so
PDCA-cyclus bij het reflecteren over
INLEIDING
Naar aanleiding van de modernisering binnen het secundair onderwijs beslist een school om zijn evaluatiebeleid onder de loep te nemen. De rapportering vormt daar een onderdeel van.
Niet enkel een werkgroep buigt zich over de rapportering, ook leerlingen en ouders worden meegenomen als partners in het ontwikkelproces.
De reflectie wordt gedaan vanuit de PDCA-cyclus.
PLAN
Huidige situatie in kaart brengen
De huidige rapportering wordt kritisch bekeken. Er wordt nagegaan of deze conform de visie van de school, de onderwijsvernieuwing so en de kwaliteitsverwachtingen van het ROK is.
Doelen bepalen en actieplan uitschrijven
Het is belangrijk om te vertrekken vanuit de bedoeling, niet vanuit het rapportsysteem.
Het rapport is een communicatiemiddel tussen de school en de leerling/ouders. Het dient helder en transparant te zijn, visueel duidelijk en past in het evaluatiebeleid van de school.
Het rapport geeft leerlingen en ouders een beeld van waar de leerling staat in zijn leerproces, welke remediëring eventueel nodig is en hoe die kan aangepakt worden. Het helpt hen om vanuit een breed en realistisch zelfbeeld een weloverwogen keuze te maken naar verdere oriëntering. Als school vormt het een onderdeel van de deliberatiebeslissing.
Waarom | Waarom rapporteer je? Wat is het doel van de rapportering? · Koppelen aan visie van school · Koppelen aan de visie modernisering so · Koppelen aan de kwaliteitsverwachtingen |
Wat | Wat rapporteer je? Over welke aspecten van de leerling rapporteer je? Over welke niet? · Rapportering van vakken o Welke vakken: alle vakken, vakkenclusters (als 1 vak, als meerdere deelvakken), talenten,.. o Welke vakken in examen, gespreide evaluatie, permanente evaluatie o Rapportering in punten, rubrics,… o Onderverdeling maken in kennis, vaardigheden, attitudes,… · Rapportering van attitudes · Formuleren van effectieve feedback: o Wie? o Wat is effectieve feedback? o Hoe? |
Hoe | Hoe rapporteer je? Welke middelen hanteer je? Wat doe je mondeling, wat schriftelijk? · Rapporteren via… (middelen) · Mondeling/schriftelijk: afspraken hierrond (wanneer, welke vakken, rapportering, examinator,…) · Verdeling punten o Verhouding dagelijks werk – examen o Verhouding trim 1 – 2 – 3 /sem 1 – 2 → Per graad → Per finaliteit/onderwijsvorm |
Wanneer | Wanneer rapporteer je aan wie? · Bepalen tijdstip van rapporten · Bepalen deadline ingeven punten rapporten, feedback,… |
Wie | Wie rapporteert en aan wie wordt er gerapporteerd? Hoe worden alle betrokkenen betrokken bij de rapportering? · Bepalen voor wie de rapportering bedoeld is · Bepalen wie gegevens inbrengt o Geven van feedback: wie? (titularis, alle leerkrachten,…) |
Waarvoor | Welke informatie/meerwaarde levert die rapportering op? Wat doe je met de gegevens uit het rapport? · Koppelen aan studieloopbaanbegeleiding |
De werkgroep stelt een aantal prioriteiten/doelen voorop. Voorbeeld:
Team versterken in breed evalueren
Volledig team betrekken bij uitwerking rapportering (te maken keuzes - via trechtertechniek)
Team versterken in het geven van effectieve feedback
Nieuwe rapportering bij team, leerlingen en ouders verduidelijken
DO
Uitvoeren volgens het uitgestippelde actieplan
(Waarom - Wat – Hoe – Wanneer – Wie – Waarvoor)
Voorbeeld:
Prioriteiten/doelen | Acties | Succesfactoren | Borgen/bijsturen |
Geven van effectieve feedback (EF) | · Werkgroep verdiept zich in literatuur over EF en gaat op zoek naar expert in EF · Spreker/expert uitnodigen op PV (februari) · Team versterken: wat is EF, waarom, hoe,… · Dit blijvend onder de aandacht brengen (PV, klassenraden, deliberaties,…)
| Volgend schooljaar -> in juni 80% · Leraar geeft leerling info over hetgeen hij/zij heeft gepresteerd (feed-back) · Leraar geeft tips om leerling te laten groeien (feed forward) · Leerling formuleert met leraar een doelstelling waaraan hij/zij gaat werken (feed-up) tijdens de leerlingencontacten |
|
CHECK
Nieuwe screening van de rapporten volgens de vooropgestelde criteria.Evalueren van de uitgeschreven acties. De succesfactoren die vooropgesteld werden tijdens de do-fase worden gebruikt om de check te doen.
ACT
Borgen wat goed is bijsturen en bannen waar nodig.Voorbeeld borgen
Jaarlijks rapportering uitleggen aan nieuwe ouders tijdens het infomoment
Webinar ‘hoe lees ik mijn rapport’ terug te vinden op website van school
Voorbeeld bijsturen
Evaluatiebeleid (dus ook rapportering) van de school verduidelijken aan nieuwe personeelsleden (opnemen in de aanvangsbegeleiding)
Nieuwe personeelsleden opleiden in het geven van effectieve feedback (opnemen in de aanvangsbegeleiding)
Weergaven | |
---|---|
334 | Totaal # weergaven |
18 | Leden weergaven |
321 | Openbare weergaven |
Acties | |
---|---|
0 | Vind-ik-leuks |
0 | Vind-ik-niet-leuks |
0 | Opmerkingen |
Delen via e-mail
Alstublieft in te loggen om dit te delen webpage via e-mail.