- Welkom en introductie
- Onze basistools toegelicht
- Cyclisch en systematisch werken aan kwaliteit op school vanuit de flow van het schooljaar
-
Cyclisch en systematisch werken aan kwaliteit op school vanuit specifieke thema's
-
Casus bao - PDCA-cyclus bij het reflecteren over wat en hoe rapporteren
-
Casus so - inleiding reflectie-instrumenten bij de keuzes gemaakt naar aanleiding van de modernisering van het secundair onderwijs
-
Casus so - Reflectie-instrument: Evalueren van de keuzes gemaakt naar aanleiding van de modernisering eerste graad
-
Casus so - PDCA-cyclus bij het wegwerken van werkpunten na een doorlichting door een vakgroep
-
Casus bao + so - professionaliseringsnoden van leraren/school in kaart brengen
-
De impact van professionaliseringsbeleid
-
- Bronnen
5Q-vragen
5 Q-vragen
1. De vijf kwaliteitsvragen
De vijf kwaliteitsvragen zijn een klassieker voor iedereen die met kwaliteitsontwikkeling bezig is. Ze helpen jou of je team om te reflecteren over de eigen werking en effecten en om deze te evalueren.
Q1: Doen we de goede dingen?
Je neemt de tijd om na te denken over de dingen die je doet op school. Je gebruikt als kapstok bv. de kwaliteitsverwachtingen uit het OK-kader om na te gaan welke de goede dingen zijn die men van scholen verwacht.
Q2: Doen we de dingen op een goede manier?
Je gaat na of de acties effectief en efficiënt zijn en hoeveel energie en tijd je erin steekt.
Q3: Hoe weten we dat?
Je verzamelt gegevens om dit aan te tonen. (Data: cijfers, verhalen... )
Q4: Vinden anderen dat ook?
Je vraagt feedback aan anderen zoals ouders, kritische vrienden...
Q5: Wat leren we hieruit? Wat doen we hiermee?
Weergaven | |
---|---|
34 | Totaal # weergaven |
34 | Leden weergaven |
0 | Openbare weergaven |
Acties | |
---|---|
0 | Vind-ik-leuks |
0 | Vind-ik-niet-leuks |
0 | Opmerkingen |
Delen via e-mail
Alstublieft in te loggen om dit te delen webpage via e-mail.