- 1 Welkom en introductie
-
2 Een taalbeleid opstarten en uitrollen in je school
-
2.1 Waarom inzetten op taalbeleid in onze school?
-
2.1.1 Inspectie over taalbeleid
-
2.1.2 De beginsituatie analyseren (BSA): leerlingen, leraren, beleid
-
2.1.3 Onze doelen rond taalbeleid: op leerling-, leraar- en schoolniveau
-
2.1.4 Onze visie op taalbeleid
-
2.2 Hoe een taalbeleid op onze school vormgeven?
-
2.2.1 Hoe stel je een planmatig en strategisch taalbeleidsplan op?
-
2.2.2 Hoe neem je collega's mee in dit veranderingsproces?
-
2.2.3 Hoe coach je een individuele collega/ kleine groep met dezelfde vraag hierin?
-
- 3 Taalrijk/ taalbewust/ taalgericht lesgeven
- Tot slot
2.1.3 Onze doelen rond taalbeleid: op leerling-, leraar- en schoolniveau
De geschatte werktijd voor de opdrachten op deze pagina is 30 tot 60 minuten.
Doel opdracht
Nadat je de beginsituatie op de verschillende niveaus verkend en geanalyseerd hebt, formuleer je doelen die een antwoord geven op de behoeften. De doelen bepalen we voor de verschillende groepen op school: op leerlingniveau, klas- of lerarenniveau en op het beleidsniveau. Het is interessant als de doelen op de verschillende niveaus met elkaar samensporen, maar dat moet uiteraard niet voor elk doel.
- Bijvoorbeeld: de leerlingen grijpen de kans te communiceren binnen de werk- en groeperingsvormen die hun communicatie en interactie bevorderen.
- Bijvoorbeeld: de leerlingen zetten op het einde van de eerste graad de leesstrategieën in bij het lezen van teksten in alle vakken.
- Bijvoorbeeld: de leraren gebruiken werk- en groeperingsvormen die de interactie tussen leerlingen bevorderen. Zo krijgen leerlingen oefenkansen om zich de vak- en schooltaal tijdens de lessen eigen te maken.
- Bijvoorbeeld: de leraren van eerste tot derde graad stimuleren het toepassen van dezelfde leesstrategieën over alle vakken heen.
- Bijvoorbeeld: de school biedt een professionaliserings-traject aan voor leraren waarin ze werk- en groeperingsvormen leren inzetten die de communicatie en de interactie tussen leerlingen bevorderen.
- Bijvoorbeeld: het schoolbeleid biedt de leraren structureel en organisatorisch de mogelijkheid om te co-teachen en zo van elkaar te leren.
- Bijvoorbeeld: het beleid geeft het taalteam op elke algemene vergadering tijd om het team toe te spreken over de SVZ, maar ook voor het geven van tips rond taalgericht vakonderwijs.
Omdat we elkaar hierin wellicht wel kunnen inspireren, mag je de doelen die je zou willen formuleren in deze Padlet met anderen delen. Vraag gerust ook hulp aan de anderen als het je niet lukt om een doel te formuleren dat een antwoord kan geven op een van de behoeften van jullie school.
Samenwerkpadlet 4
Formuleer de doelen voor jouw school op de verschillende niveaus. Kies er twee die heel belangrijk zijn en een aantal die op langere termijn aan bod kunnen komen. Je kan ze in onderstaand sjabloon voor een taalbeleidsplan noteren, maar dat kan uiteraard ook in een eigen versie.
Portfolio-opdracht sjabloon taalbeleidsplan
Weergaven | |
---|---|
23 | Totaal # weergaven |
23 | Leden weergaven |
0 | Openbare weergaven |
Delen via e-mail
Alstublieft in te loggen om dit te delen webpage via e-mail.