Doelen van deze sessie
Tijdens de verdiepende sessie overlopen we het leerplan, krijg je heel wat voorbeelden en is er tijd om vragen te stellen en uit te wisselen.
Artistieke vorming verbeeldt en verklankt Sleutelcompetentie 16 die staat voor Cultureel bewustzijn en culturele expressie. Scholen kunnen deze Sleutelcompetentie realiseren via de rubriek ‘Cultureel en artistiek’ uit het Gemeenschappelijk Funderend Leerplan. Wil je als school inzetten op de vorming van de hele mens tot persoon, dan is het zinvol om extra aandacht te besteden aan het artistieke aspect. Het is ideaal als de school artistieke lesuren voorziet, gegeven door een leraar Beeld, Muziek, met een andere artistieke competentie of met een breed inzetbaar artistiek meesterschap.
Een vlag geeft een identiteit weer, representeert iets of wil over iets communiceren. Op dezelfde wijze vormt Artistieke vorming een belangrijk aandeel in de vorming tot persoon. Door beeldend, muzikaal, dansend … bezig te zijn kan een leerling iets over zichzelf ‘vertellen’ en zijn of haar identiteit vormgeven.
Een artistiek-creatief proces
doorlopen vraagt tijd, ruimte en aandacht van en voor elke leerling. Daardoor
kunnen leerlingen voldoende kennis ontwikkelen van de bouwstenen, materialen en
technieken van de gekozen artistieke taal of talen. Net zoals de Tibetaanse
gebedsvlaggen in weer en wind uitbundig en vrede, geluk en voorspoed
symboliseren,, zo wil Artistieke vorming op school aantonen dat er meer is dan
enkel ontwikkeling van intelligentie. Artistieke vorming zet ook in op het
creatieve, het intuïtieve, het motorische …
Bij een vlag is ontwerp, vorm, kleur en symbool belangrijk, net zoals bij kunst inhoud, vorm en context van tel zijn. Via beschouwen, creëren en reflecteren aan de hand van bouwstenen, materialen en technieken maken leerlingen kunst eigen.