1

De leerlingen herformuleren doelgericht (delen van) schriftelijke en mondelinge teksten in functie van doelgroep, het kanaal of het medium.

2

De leerlingen analyseren hoe de context de betekenis van de taaluiting beïnvloedt.

3

De leerlingen redigeren schriftelijke teksten op taalgebruik, consistentie en doelgerichtheid.

Herformuleren is het aanpassen van eenzelfde boodschap op gebied van taalgebruik, stijl, register of gevoelswaarden. Dit is een duidelijk verschil met samenvatten.

Invloed van de context op de betekenis

Er zijn vele invalshoeken mogelijk. Enkele suggesties:

-leerlingen verfijnen bewust hun persoonlijke communicatiestijl

-leerlingen leren met verschillende vormen van humor met aandacht voor bijvoorbeeld de culturele achtergrond van zichzelf en anderen

-leerlingen krijgen inzicht in de voorkennis van de ontvanger

 

Standaardnederlands, spelling, interpunctie, woordkeuze, zinsbouw, helderheid, stijl, vormcorrectheid, adequaatheid, tekstconventies, tekststructuur, registerkeuze

4

De leerlingen gaan kritisch om met taaltechnologische hulpmiddelen.

5

 De leerlingen lichten het maatschappelijk en wetenschappelijk belang van taaltechnologie toe.

6

De leerlingen illustreren hoe taaltechnologie hen in hun werk als taalprofessional kan ondersteunen.

7

De leerlingen doorlopen een onderzoekscyclus in samenhang met specifieke inhouden van dit leerplan.


-Leerlingen verwerven inzicht in de hulpmiddelen en leren er daarna kritisch mee omgaan

-Je kan hier - aan de hand van stellingen en/of onderzoeken - aandacht hebben voor copyright, plagiaat, valkuilen, commerciële aspescten, ...

-Leerlingen krijgen inzicht in de verschillende methodologieën voor de ontwikkeling van taaltechnologie.

-Leerlingen verdiepen zich in de mogelijkheden en de beperkingen van taaltechnologie

Onderzoekscyclus

-Pragmatiek

-Introductie tot taaltechnologie

-Herformuleren en redigeren

-Leerlingen krijgen inzicht in de verschillende methodologieën voor de ontwikkeling van taaltechnologie.

-Leerlingen verdiepen zich in de mogelijkheden en de beperkingen van taaltechnologie

Weergaven
57 Totaal # weergaven
57 Leden weergaven
0 Openbare weergaven
Acties
0 Vind-ik-leuks
0 Vind-ik-niet-leuks
0 Opmerkingen
Delen op social netwerken
Koppeling delen
Delen via e-mail

Alstublieft in te loggen om dit te delen webpage via e-mail.