Aan de hand van voorbeelden geven we wat duiding bij de generieke doelen van muzische grondhouding

Mugr1 De wereld open benaderen met aandacht voor en goesting in het kunstzinnige, de verbeelding, de creativiteit en het esthetische.

·       Een omgevingsboek maken: ‘Kunst in de omgeving van de school: kunstenaars, gebouwen, straten, erfgoed, …’

·       Leraren brengen de wereld van de kunst binnen in de klas: hedendaagse kunstenaars, fotografen, choreografen, schrijvers, modeontwerpers, componisten, …

·      ....

MUgr2 Durven fantaseren en verbeelden.

·       De emmer wordt: een hond, hoed, stoel, …
Leerlingen gebruiken de emmer zodanig dat het duidelijk wordt voor de toeschouwer wat de emmer geworden is (herdefiniëren van voorwerpen)

·       Het volgende wordt verteld bij het het werk van René Magritte:

‘Dit is Georgette, zij is de vrouw van René Magritte, hij was  dolverliefd (in de wolken) op haar. Bij dit werk schilderde hij ook allerlei voorwerpen rond haar portret.

René heeft nooit verklapt wat de betekenis hiervan was. Hij vond dat de toeschouwer zijn eigen fantasie mocht gebruiken.

Wat denk jij? Waarom schilderde hij die sleutel? Of die kaars? Of …

Je laat de leerlingen fantaseren en vertellen aan mekaar… oudere leerlingen kan je een verhaal laten schrijven/spelen.

Weergaven
2 Totaal # weergaven
2 Leden weergaven
0 Openbare weergaven
Delen op social netwerken
Koppeling delen
Delen via e-mail

Alstublieft in te loggen om dit te delen webpage via e-mail.